جمعه 14 ارديبهشت 1403-0:14 شمسی /5/3/2024 12:14:04 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:51752
  • زمان انتشار:يکشنبه 10 ارديبهشت 1402-18:0
مهدی دادفر از سرنوشت واردات خودروهای کارکرده می گوید

لایحه واردات خودروهای کارکرده در حالی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی رفته و در انتظار بررسی و تصویب است که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در صورت عدم تدوین آیین نامه ای جامع و کامل و منطقی، سرنوشت خوبی انتظار آن را نمی کشد و حتی ممکن است به رانتی دیگر در بازار خودرو منجر شود.
رانت "دست دوم" بازار خودرو

به گزارش خبرنگار خودرونامه، طبق این لایحه، همه ایرانی ها حتی بدون داشتن کارت بازرگانی می توانند خودروی دست دوم وارد کنند. با این حساب، احتمالا همه ایرانی هایی که بالای 18 سال تمام سن دارند (جمعیتی شاید 60 میلیون نفری)، می توانند نسبت به واردات این مدل خودروها اقدام کنند.  طبیعی است که امکان واردات 60 میلیون خودروی کارکرده وجود ندارد و با توجه به چالش های موجود به ویژه مسئله تامین ارز، بسیار بسیار کمتر از این تعداد موفق به کسب مجوز واردات خودرو خواهند شد. از همین رو خیلی ها از جمله دبی رانجمن واردکنندگان خودرو معتقدند واردات دست دوم ها با وجود اینکه می تواند به تنظیم بازار خودرو کمک کند، اما منجر به رانتی دیگر در نیز در این بازار خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این مورد به خودرونامه گفت: دولت در لایحه خود اعلام کرده همه ایرانی ها حتی بدون داشتن کارت بازرگانی می توانند نسبت به واردات خودروی کارکرده اقدام کنند؛ بنابراین سیاست گذار مجبور است یا برای واردات سقف بگذارد و یا دوباره سیستم قرعه کشی را برپا کند. مهدی دادفر افزود: از همین رو چون تعداد اندکی از این جمعیت بالقوه می توانند خودرو دست دوم وارد کنند، رانت در بازار شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دولت نیازی به ارسال لایحه واردات کارکرده ها به مجلس نداشتهف تاکید کرد: وقتی مجلس شورای اسلامی مجوز واردات خودرو را به دولت داده، دیگر نیازی نیست لایحه تشکیل و دوباره به مجلس برود تا وارد بحث تصویب و تایید شود.   

وی ادامه داد: از طرفی، لایحه دولت باید برای واردات خودروی کارکرده باید طوری نوشته می شد که غیر قابل تفسیر باشد؛ مثلا باید به صراحت ورود خودروی سواری کارکرده قید می شد.

وی با بیان اینکه باید منتظر ماند و دید دولت چه سقف ارزی برای واردات خودروهای کارکرده لحاظ خواهد کرد، گفت: دولت باید مشخص کند که آیا واردات بدون انتقال ارز نیز برای کارکرده ها مجاز است؟

دادفر با اشاره به ماجرای واردات خودروهای صفر کیلومتر، گفت: وزارت صمت نتوانست در واردات صفر کیلومترها عملکرد خوبی داشته باشد، چرا؟ چون با چالش تامین ارز مواجه است. وقتی هم که می گوییم چرا اجازه استفاده از ارز اشخاص را نمی دهید، می گویند چون باعث رشد قیمت ارز در بازار خواهد شد. پرسش ما این است که مگر قیمت ارز در پنج سال گذشته که واردات خودرو ممنوع بوده، بالا نرفته است؟

موضوع دیگری که دادفر در مورد واردات خودروهای کارکرده به آنها اشاره می کند، استاندارد 85گانه است. به گفته وی، سازمان ملی استاندارد تنها استاندارد اروپا را برای خودروهای وارداتی قبول می کند، بنابراین اگر قرار باشد خودروی کارکرده با استانداردی غیر از اروپا وارد شود، سازمان استاندارد زیر بار آن نخواهد رفت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در نهایت با بیان اینکه واردات خودروی کارکرده به شرط قرار گرفتن در مسیری درست می تواند به تنظیم بازار کمک کند، گفت:با واردات خودروهای دست دوم، من به عنوان مشتری این فرصت را دارم که خودروی مثلا سه میلیاردی در بازار داخل را به نصف قیمت از ترکیه وارد کنم.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین